Paviljon
ili Kako sam rukopis bacila na planini, a isplivao je u
reci
Jesen.
Pronašla sam jednu sedu na glavi, brzo sam je iščupala i oprala kosu. Hadski
magnetizam nam stvara bore i podočnjake. Na prelazu u novo godišnje doba
zbacujemo staro krzno, kad je sve isto ludim. U jesen opada kosa i stare
navike. Lažem, one ne opadaju, ali u jesen mi više smetaju. I volim i ne volim kad
se linjam. Prskam u nos sol-de-mare, da saspem u telo kapi morske soli kad već
ne mogu da u nju umočim celo svoje telo. Kad ne mogu biti klizava usoljena
sardela, mala hostija koja pluta po plavoj svetoj vodi, pliva i izmiče belim
čeljustima hotela. U glavi se pripremam za sneg.
Rukopis koji sam danima pisala na vikendici naposletku sam
bacila nedaleko od odmarališta Letenka, na Fruškoj gori (GPS koordinate:
45.135588, 19.678291), gde je nekada nadomak paviljona bio tunel, podzemna
radionica za majstora, tačnije automehaničarska rupa nalik na grob.
U paviljonima kao da se neko mrda, kao da gori svetlo, kao
da u njima ima života, ali to je samo odsjaj ulične svetiljke koja se ogleda u
prozoru. Zaključano je, a mi smo ostali napolju da se snalazimo. Prekriven
hrskavim lišćem, amfiteatar je pun duhova koji uredno očešljani pevaju pesmice i
čitaju sastave, plešu smerno, vire iza drveća i kikoću se, vuku nas za noge kao
za korenje, mašu nam šalom od svile. Biralo se još prve večeri tajno, a
poslednje večeri javno, misleći da se voli kao i uvek u takvim okolnostima
izmeštanja iz regularnog života, iz potrebe da se bira najbolje od ponuđenog u
tom novom kolektivu (možda sasvim prosečno i neprimetno u sopstvenom i
ovdašnjem). I u tim paviljonima i u toj zajedničkoj trpezariji i u amfiteatru i
u šumi niko nije bio mračan i malodušan, niko nije bio sarkastičan, naivno se
verovalo u zajedništvo i jednakost, a u tim godinama to izgleda da nikome nije
teško padalo. Cerekalo se pod zajedničkim tuševima, no curice se nisu
fotografisale telefonima, i to ne samo zato što još nisu ni bili izmišljeni.
Posle su tu naselili izbeglice. Doveli su ih sve onako đuture, kao da su ih
nabacali. Kosa im je bila opala na pečate.
U glavi se pripremam za sneg |
Sve je to kockasta
ruina, jedna do druge, svaka nalik na prethodnu, ali mi se učini da slika stoji
na zidu unutar jednog od paviljona, slika i lampa, umetnost i život, ljudske
tvorevine dolce et utile, što u
velikoj meri menja percepciju mesta, osvetljava ga, greje ga i produžava mu vek
na neki sasvim novi način. Buđavo lišće i buđavi rukopisi. Umetničko delo kao leš,
zemlja u kojoj sam rođena kao leš, zagađeni, propali paviljon, rukopis kao
mrtvo telo. Lit kao koren reči literatura i reči otpadak (litter, eng. smeće), pisanje kao
izbacivanje/sakupljanje smeća. Strahovi u mraku: ne od životinja već od ljudi
koji se šunjaju kao zveri, od njihovih loših namera (čovek ima više loših
namera od životinje čija jedina loša namera može biti da te pojede). U mraku su
nam sve ulice one u kojima ćemo biti opljačkani, silovani, ubijeni. Šuma je tek
preispitivanje. Vratim se po onaj rukopis, bilo mi je žao bačenih sati. Neko
naiđe. Skočim u majstorski grob. Belih papira više ne beše. U žbunu nešto
šušnu.
Fragment iz rukopisa Demonštrand
No comments:
Post a Comment